Våre
Rapporter
Endringsledelse
Adapsjon
Det viktigste målet for hvorvidt en ny digital plattform er på vei til å lykkes eller ikke, er målene for adapsjon:
-
At en kritisk masse blant brukerne, både ledere og ansatte, tar den nye teknologien i bruk
-
At de viktigste funksjonene som den nye plattformen inneholder, brukes aktivt
I trekanten mennesker, prosess og teknologi finner du nøklene til vellykket adapsjon. I tillegg til de teknologiske dimensjonene må du jobbe aktivt med mennesker og organisasjon men også tydelig beskrive hvilke prosesser som er under endring, og sørge for nødvendig opplæring og trening.
Forankring i ledelsen
For å lykkes med digital endring, er det helt avgjørende at prosjektet har nødvendig forankring i ledelsen. Det bør derfor utarbeides tydelige forretningsmessige mål for prosjektet, enten disse er basert på finansielle mål, forbedringer for grupper av interessenter eller endringer i effektivitet og produktivitet. Lederforankringen bør også følge prosjektet helt i mål, f.eks. ved at en leder med tilstrekkelig autoritet og fullmakter engasjeres som en aktiv sponsor for prosjektet.
Engasjer ansatte
I de fleste organisasjoner vil endringer gjerne møtes med skepsis, hvor ansatte og mellomledere for eksempel spør seg: «What´s In It for Me». For å lykkes med et endringsprosjekt, må derfor de ansatte forstå behovet med hodet, ønske det i hjertet og kjenne på endringen med magen.
Endringsaktiviteter
Her er eksempler på aktiviteter som bør inngå i et godt endringsprosjekt:
-
Etablering av mål for det digitale prosjektet
-
Identifikasjon av kritiske suksessfaktorer
-
Forankring i ledergrupper og fagmiljøer
-
Testing av brukerscenarier i pilotgrupper
-
Plan for lansering, utrulling og adapsjon
-
Kommunikasjon og engasjement
-
Opplæring av superbrukere og brukere
-
Support basert på reelle brukerbehov
-
Måling av adapsjon og gevinster
Prinsipper for endring
Når du skal lansere et nytt digitalt prosjekt, bør du ta i bruk gode prinsipper for endring: lederforankring, kommunikasjon, opplæring, support og governance.
Et digitalt prosjekt handler ikke kun om teknologi, men er helt avhengig av en endringsstrategi som inkluderer menneskerog organisasjonfor å lykkes. Uten en målrettet endringsstrategi risikerer du forsinkelser, økte kostnader og at gevinstene uteblir.