På sin første konferanse, #slackfrontiers i San Francisco, lanserte Slack et friskt nytt tilbud: "Shared channels" eller delte kanaler, hvor to bedrifter kan samhandle sømløst som om de var ett selskap.
En av de store utfordringer for moderne bedrifter i dag, er hvordan de kan invitere eksterne partnere til samhandling, på en sikker og effektiv måte. Svært ofte ender man opp med løsninger som går på bekostning både av brukeropplevelse og produktivitet.
Kronglete gjeste-tilgang
Den mest brukte modellen for å invitere eksterne partnere til samhandling, enten det er leverandører, konsulenter eller samarbeidende selskaper, er å invitere disse som "gjester". Dessverre er det ikke alltid at gjestene føler seg velkomne. Først må man som regel gi den eksterne gjesten en identitet i det interne identitets-systemet. Det kan i seg selv være kronglete. Deretter må man gjerne gi gjesten tilgang til hver enkelt applikasjon som man ønsker å samhandle i, eksempelvis mail, chat, filområde etc. Ofte støttes én applikasjon, f.eks. fildeling, men ikke alle. Endelig må man gjenta den samme operasjonen for flere personer, hvis man ønsker å samhandle med et eksternt team.
Shared Channels
Slacks nye kanalvariant, "Shared Channels", tar sikte på å løse alle disse utfordringene. Sikkerheten er ivaretatt ved at to selskaper begge må godkjenne bruk av Shared Channels på et generelt nivå, og deretter ved at kanalforvaltere i hvert selskap blir enige om å lage én felles kanal. I denne kanalen tar alle deltakerne med seg identitetene de allerede har i sitt eget Employee Directory. I tillegg får alle deltakerne full tilgang til den samme funksjonaliteten, mer konkret poster, direktemeldinger, fildeling, audio-samtaler og video-møter. Hvis man legger til 3. partsapper i kanalen, eksempelvis Dropbox Paper, videotjenesten Zoom etc., ja så får alle deltakerne akkurat den samme funksjonaliteten?
Med andre ord: Sømløs samhandling i team - på tvers av to selskaper.
Smart?
Vi tror løsningen er så attraktiv at den kommer til å bli kopiert av Slack sine konkurrenter innenfor produktivitet og samhandling.
Du kan kan lese mer om Shared Channels her.
Comentários