WhatsApp-kjøp intensiverer kampen om det mobile internettet
By: Morten Myrstad | Kategori: Digital Marketing

Facebook sitt kjøp av meldingstjenesten WhatsApp for 115 milliarder kroner, er en kamp om
motorveiene i det mobile internettet. Dette sier Morten Myrstad fra The New Company i et intervju med TV2 Nyhetskanalen.

WhatsApp har i dag 450 millioner brukere globalt, 55 ansatte og var før kjøpet eidd av to amerikanske gründere og et investeringsselskap.

Se hele intervjuet her eller les om noen av hovedpunktene nedenfor.


Utfordrer gamle og nygamle aktører

– Det er jo ikke antall ansatte som er grunnlaget for verdsettingen, understreker Myrstad i intervjuet. – Det som er grunnlaget er hvor mange brukere de har klart å samle rundt seg, og det markedet de går inn i. Dette er egentlig en kamp om motorveiene i det mobile internettet, hvor de utfordrer mobilsystemer som er bygget opp av Apple og Google, hvor de utfordrer teleselskapene ved å tilby meldingstjenester som erstatning for SMS.

– Det brukes cirka 100 milliarder dollar på SMS i løpet av år, så det er klart at det er et meget stort marked å kunne gripe inn i. I tillegg har du operatører som Apple og Google som tar 30% av omsetningen på iTunes og Google Play. Her ser du for deg nye distribusjonskanaler som kanskje kommer til å ha en helt annen prising når det gjelder distribusjon av spill, musikk og andre typer tjenester.

Hvordan kan WhatsApp forsvare prisen?

– De har klart sagt nå er at det ikke skal være annonser på denne plattformen. Så jeg ser heller for meg at det kan komme til å bli ulike typer ehandelsløsninger, kanskje en kanal for direktemarkedsføring, sier Myrstad som heller ikke utelukker at WhatsApp kan komme til å skru opp abonnementsprisen på 1 dollar per år. – Tross alt koster det jo mye mye mer å bruke en SMS.

Hva med WhatsApp sine konkurrenter?

– I utgangspunktet er det noen som har skapt veldig gode posisjoner i sine hjemmemarkeder, bl.a. Kakao Talk i Korea og LINE i Japan. I Asia og Latin-Amerika vokser disse meldingstjenestene ekstremt. Vi snakker om 1,5 til 2 milliarder brukere som altså har meldt seg inn i en eller annen av disse tjenestene. Kampen kommer nok til å være helt avhengig av hvorvidt noen av de mer regionale aktørene, som WeChat fra Kina, klarer å ekspandere, og lage en tjeneste som også vi i Vesten synes fungerer med vår brukeratferd.

The New Company er spesialister innen digital virksomhetsutvikling. Innsikt, strategier og løsninger i Digital Marketing for bedrifter er et av våre sentrale tjenesteområder. For å få med deg løpende nyheter og innsikt kan du abonnere på vårt nyhetsbrev her, eller følge oss i sosiale medier: Linkedin, Facebook, Twitter, Google+.