Produktivitet i skyen
By: Håvard Brittmark | Kategori: Digital Workplace

Vi har tidligere løftet vi frem noen av mulighetene skyteknologien åpner opp for fra et relativt teknisk perspektiv. Men skyen er for alle, og som brukere er vi nok mest berørt av hvordan våre digitale arbeidsverktøy løftes opp i skyen. Det er mange aktører i dette markedet, men de mest komplette «suitene» er IBM Connections, G Suite og Office 365, hvorav de to sistnevnte gjerne er de som får mest oppmerksomhet. Det vil de også få i denne bloggposten om produktivitetsverktøy og samhandlingsplattformer i skyen. 

Fleksibilitet, samhandling og fleksibilitet 
Å jobbe i skyen innebærer helt enkelt at filene lagres på en server langt, langt borte istedenfor på din egen harddisk eller i kjelleren på kontoret. Dette gjør at det eneste kravet for at du skal få tilgang til filene dine er at du har tilgang til verdensveven og samtidig husker passordet ditt, noe som følgelig gir en mye større fleksibilitet. Du kan få tilgang til filene dine når som helst, hvor som helst og fra hvilken som helst enhet. Dette fjerner også noen av problemene som kan oppstå dersom hunden spiser opp datamaskinen din eller om du glemmer den på hytta. Men det er likevel ikke alt. At filene befinner seg på en lett tilgjengelig server gjør det mulig at flere jobber med de samme filene samtidig, noe som gjør det tekniske aspektet i samhandling til en dans på roser. 

Microsoft versus Google
I Oktas 2017-tall ser vi at Microsofts Office 365 troner som en eneveldig hersker innen skybasert produktivitet og samhandling, men G Suite bør heller ikke undervurderes. I en sammenligning av de to alternativene er det interessant å se på de forskjellige utgangspunktene Office 365 og G Suite har. For mens Microsoft har en lang historie med velkjente Office-installasjoner lokalt ble Googles verktøy født direkte inn i skyen. Dette kan muligens forklare hvorfor flere kan redigere dokumenter i G Suite i tilnærmet ‘real-time’, mens Office 365 har merkbare forsinkelser. På den andre siden kan Microsoft friste med mer omfattende og innarbeidede formateringsmuligheter, i tillegg til at IT-ansvarlige i større grad kan skreddersy løsningene til lokale behov. Spørsmålet er selvsagt om dette er nødvendig, eller om Googles mer minimalistiske verktøy løser oppgavene vel så bra. Et annet viktig spørsmål knyttet til samhandling omhandler Microsoft Teams eller Googles Hangouts Chat som vi har sett nærmere på tidligere, og når det gjelder produktivitet er det også viktig å se på preferansene for de respektive verktøyene for blant annet epost, kalender og personlig fillagring. 

Likevel, det er ofte nyanser som skiller, og det er ingen tvil om at det aller viktigste er å satse fullt på en bestemt plattform, og å ha et mål og en visjon med hvorfor man tar den i bruk. Dersom dette forankres gjennom hele organisasjonen er mulighetene for å lykkes aller størst, og man løfter både produktiviteten og samhandlingen i organisasjonen. 

 

The New Company er spesialister innen digital virksomhetsutvikling. Bruk av skybasert programvare er et av våre sentrale tjenesteområder. Du kan bestille et uforpliktende webmøte her, hvor du kan velge tema og tidspunkt selv. For å få med deg løpende nyheter og innsikt kan du abonnere på vårt nyhetsbrev her, eller følge oss i sosiale medier: LinkedinFacebookTwitterGoogle+.