Linkedin satser på Content Marketing og Linkedin-blogging
By: Morten Myrstad | Kategori: Digital Marketing

Linkedin satser på Content Marketing og Linkedin-blogging

Det er ingen tvil om at Linkedin har tatt mål av seg til å bli den viktigste plattformen for B2B Content Marketing. Onsdag startet nettverket med å rulle ut sin publiseringsplattform til ytterligere 25.000 ”bloggere”. Samtidig varslet Linkedin at i løpet av noen måneder vil samtlige 227 millioner medlemmer ha tilgang til Linkedin sine publiseringsverktøy.


Starten på Linkedin som bloggplattform skjedde for halvannet år siden gjennom det såkalte Linkedin Influencers Program hvor kjente personer som Richard Branson, Martha Stewart, Bill Gates og et hundretalls andre ble invitert til å blogge. Det var trolig vanskelig å se nei, så lenge Linkedin gjennom Linkedin Today kunne tilby distribusjon til millioner av beslutningstakere og –påvirkere verden over.

Stor rekkevidde

Engasjementet og rekkevidden for disse postene har i noen tilfeller vært enorme, med gjennomsnittstall på 31.000 visninger, 250 likes og 80 kommentarer. Dette skyldes nok i stor grad den høye kjendisfaktoren og kvaliteten på bloggerne. Nå som slusene åpnes, blir det selvsagt spennende å se hvordan engasjementet og distribusjonen utvikler seg. For selv om kun ”de beste” postene vil få plass i Linkedin Today, vil det nå kunne bli en langt tøffere kamp om plassen, både i din og min Linkedin-strøm.

Målrettet satsing på innhold

Fortsatt finnes det nok mange som tror at Linkedin kun er en CV-base. Da anbefaler vi å ta en ny titt innom. De siste par årene har nemlig Linkedin-sjefen Jeff Weiner tatt mange grep for å gjøre Linkedin til en mer engasjerende innholdsplattform, og til dels  har han lykkes. I noen grad har strategien vært oppkjøp, bl.a. gjennom kjøp av presentasjonsplattformen Slideshare for to år siden og nyhetsappen Pulse for ett år siden. Men parallelt har Linkedin også rullet ut nye funksjoner og også en svært bra mobilapp som har bidratt til at en stadig større del av Linkedin-trafikken kommer via mobile plattformer.

Mer levende selskapssider

Også selskapssidene, Linkedin Pages, har systematisk fått nye og flere funksjoner, nå sist gjennom egne temaorienterte Showpages, som kan brukes til markedsføre spissere informasjon om prosjekter, produkter og tjenester. Vel så viktig er det at det har begynt å bli mer liv i selskapenes nyhetsstrøm, hvor virksomhetene også kan annonsere hver enkelt post for å øke rekkevidden. Hvorvidt, og når, selskapssidene eventuelt får tilgang til Linkedin sin bloggplattform, er dog fortsatt ukjent.

Økende engasjement

Satsingen på engasjerende innhold har fungert, men kun delvis. Frem mot 2013 hadde Linkedin en sterk økning i sidevisninger og engasjement, men det siste halve året ser nettverket ut til å ha mistet litt av dampen. I USA har i hvert fall både antall besøkende og visninger gått ned, og her er Linkedin klart passert av Google+. Ved å gjøre publiseringsverktøyene tilgjengelig for 227 millioner medlemmer, håper trolig Linkedin å snu trenden.

Selvstendig publiseringsplattform

Det er vel verdt å merke seg at Linkedin nå ikke bare gjør det lettere dele innhold fra andre nettsteder, men at selskapet satser på at Linkedin skal utvikle seg som en selvstendig og komplett innholdsplattform. Medlemmene vil få tilgang til et variert sett av publiseringsverktøy, inkludert formatering av tekst, opplasting av bilder etc.

I prinsippet har Facebook fortsatt en slik funksjonalitet, kalt Notater, men den har gått for lut og kaldt vann i årevis. Derimot har Google+ lykkes bedre som selvstendig innholdsplattform, bl.a. gjennom de allsidige redigeringsmulighetene og ved at brukerne på plattformen har vist å sette pris på lange og gode bloggposter. Mange anerkjente bloggere som eksempelvis Robert Scoble, har da også valgt å blogge mer på Google+ enn på sin egen personlige blogg.

Unikt konkurransefortrinn?

Linkedins store styrke og konkurransefortrinn er selvsagt den ”økonomiske grafen”, som ledelsen i Linkedin kaller de underliggende trådene som knytter nettverket sammen. Der Facebook sitt nettverk er basert på en ”sosial graf” bestående av familie og venner, er nemlig Linkedin sin graf basert på profesjonelle kontakter og interesser. Nå er altså Linkedin sitt håp at medlemmene i  den økonomiske grafen skal begynne å blogge – på deres egen plattform.

Hva tror du så om Linkedin sine muligheter som innholdsplattform? Og du selv, kommer du til å satse på Linkedin-blogging?

The New Company er spesialister innen digital virksomhetsutvikling. Innsikt, strategier og løsninger i Digital
Marketing for bedrifter er et av våre sentrale tjenesteområder. For å få med deg løpende nyheter og innsikt kan du abonnere på vårt nyhetsbrev her, eller følge oss i sosiale medier: Linkedin, Facebook, Twitter, Google+.