Kom Hangouts Chat for sent?
By: Håvard Brittmark | Kategori: Digital Workplace

Tidligere i år har vi diskutert Microsoft Teams og Slack og hvordan det å ta i bruk et kanalbasert samhandlingsverktøy kan være et steg i riktig retning for mange organisasjoner. I vår kom Google endelig på banen med sin tolkning av kanalbasert samhandling gjennom Hangouts Chat. Vi har sett litt på hva de kan friste med, og stiller oss spørsmålet om de er for sent ute, eller om kunstig intelligens kan gi Google en unik posisjon.
 
Kunstig intelligens og boter
Frem til nå har det ikke vært noen av aktørene innen kanalbasert samhandling som skiller seg ut nevneverdig, og Hangouts Chat føyer seg på mange måter inn i den rekken. Som Microsoft Teams er det en tett integrasjon med morselskapets andre verktøy, som for eksempel tekstbehandling og kalender. Hangouts Chat kan også skilte med mulighetene for å koble på tredjepartsverktøy som Salesforce og Jira, slik som hos konkurrentene.

Derfor er det interessant at Google selv fremhever verdien av kunstig intelligens og boter i Hangouts Chat, og det kan se ut som at det er på dette området Google prøver å skille seg ut. For eksempel har Hangouts Chat en @Meet-bot med full oversikt over din og dine kollegers kalender som kan ta seg av møtebookingen for deg. Selv om heller ikke dette er unikt kan det være et tegn på at det er her Google ønsker å fokusere og innovere også fremover, noe vi mener har stort potensiale for brukerne.  
 
Late to the party? 
Microsoft Teams har for lengst feiret ettårsjubileum, og Slack ble lansert allerede i august 2013. Dermed kan det være lett å avskrive Google for å være for sent på banen til å kunne bli en betydningsfull aktør. På samme tid er arenaen for kanalbasert samhandling langt fra ferdig modnet. Det er ingen tvil om at det vil være utfordrende for Google å kapre andeler, men vi tror det er for tidlig å konkludere med at Hangouts Chat er en håpløs lansering. Blant annet for eksisterende brukere av G Suite vil det være naturlig å ta i bruk Hangouts Chat, og selv om det kanskje aldri vil oppnå samme penetrasjon som Teams og Slack fryder vi oss alltid over nye tilskudd i samhandlingsverktøykassen. 


The New Company er spesialister innen digital virksomhetsutvikling. Samhandlingsverktøy som Hangouts Chat, Slack og Teams er et av våre sentrale tjenesteområder. Du kan bestille et uforpliktende webmøte her, hvor du kan velge tema og tidspunkt selv. For å få med deg løpende nyheter og innsikt kan du abonnere på vårt nyhetsbrev her, eller følge oss i sosiale medier: LinkedinFacebookTwitterGoogle+.