Intelligent comeback fra IBM?
By: Morten Myrstad | Kategori: Digital Workplace

Det har vært nokså lite oppmerksomhet rundt IBM og Collaboration de siste årene. Men med Watson på laget, kan det være duket for et intelligent comeback fra IBM.

Innenfor markedet for samhandlingsløsninger og Enterprise Social Network har plattformer som Office 365 fra Microsoft, Slack, G Suite og Workplace by Facebook stått i rampelyset de siste par årene. Det har vært vesentlig stillere rundt samhandlingsplattformen IBM Connection, som faktisk ble lansert for hele 10 år siden.

Men på samhandlingskonferansen IBM Connect 2017 i San Francisco i slutten av februar, hvor The New Company var til stede, var det mange tegn til lys i tunnelen. Driverne bak IBMs revitalisering på dette området, er først og fremst Cloud og Cognitive Computing.

La oss gå gjennom noen av høydepunktene.

Nytt veikart for skyen

I slutten av april kommer IBM Connection 6.0, som bl.a. kommer til å inneholde en redesignet startside, Orient Me, og en bedre onboarding-opplevelse.

Til høsten kommer PINK, basert på et helt nytt teknologisk fundament for Connection, hvor IBM omfavner åpne teknologier. Sånn sett er PINK nesten mer en filosofi og et veikart enn en ny softwareløsning. Men med PINK, vil IBM kunne gjennomføre raskere og løpende oppdateringer av Connection, og legge bedre til rette for integrasjoner med 3.partsløsninger.

Intelligent og personalisert

Bak kulissene regjerer Watson, IBM sitt kognitive system, og gjør løsningene både mer intelligente og personaliserte. Den personaliserte startsiden Orient Me i Connection 6.0 er et godt eksempel på hvordan innhold kan personaliseresog gjøres mer relevant for brukeren. Et annet eksempel er hvordan alle postene i en sosial strøm kan aggregeres til såkalte Moments hvor du får presentert informasjonen og oppgavene som du virkelig bør prioritere. Moments-konseptet vil blir tilgjengelig i Watson Workspace og etter hvert også i Connections og epostklienten Verse.

Watson Workspace

Watson Workspace er IBM sin nye samhandlingsplattform, som kom i preview i fjor høst. Workspace er en meldingsplattform for bedrifter, i prinsippet bygget på samme type messaging-teknologi som SlackMicrosoft Teams og Spark fra Cisco. Det disse plattformene har til felles er at de ikke kun er en meldingstjeneste, men at de representerer et helt nytt "konverserende" grensesnitt som også kan integreres med 3. partsløsninger. Ja, i mange virksomheter vil trolig disse løsningene, "Conversational Business Platforms", bli selve startsiden i brukerens digitale arbeidshverdag.

Watson Workspace er fortsatt i preview og invite-only, men vil trolig bli generelt tilgjengelig i 2. halvår i år. Et ekstra interessant poeng er at under panseret, så er Workspace bygget på Watson Work Services, en tjeneste som er fullstendig åpen. Dermed vil vi trolig etterhvert komme til å få se se flere samhandlingsplattformer og sosiale intranett som på en eller annen måte utnytter verktøyene som gjøres tilgjengelig via Watson Work Services.

Box og Cisco som partnere

IBM sine hovedpartnere på Connect-konferansen var Box og Cisco. Samarbeidet mellom Cisco og IBM gjør f.eks. at videokonferanseløsningen Webex vil bli tilgjengelig innenfra Connection, gjennom raske klikk. Men partnerskapet med Box går ennå dypere. Connection-kunder vil eksempelvis kunne utvide sin File-løsning med Box, ja det er faktisk også fullt mulig å bytte ut Connection Files fullstendig med Box sitt filhåndteringssystem. Ennå et interessant samarbeidsprosjekt mellom IBM og Box er Box Relay, et nytt workflow-verktøy, hvor IBM har stått for backend- og Box for frontend-utviklingen.

Interessant økosystem

Etterhvert som IBM sine samhandlingsplattformer blir åpnere og mer skybaserte, vil trolig også økosystemet rundt Connection og Watson Work-tjenester vokse. For IT-avdelingene vil trolig integrasjonen mellom Sapho sin micro-app plattform og Domino være ekstra interessant. Sapho gjør det nemlig mulig å utnytte informasjonen som ligger i Domino og publisere informasjonen i helt nye grensesnitt, uten å måtte bytte ut Domino som sådan.

For kommunikasjons- og HR-folk vil det kanskje være mer interessant at det nå finnes flere modulbaserte intranettløsninger som bygges på toppen av Connection. Akkurat den samme trenden, hvor man bygger et mer fullstendig intranett på toppen av en samhandlingsplattform, ser vi både på Sharepoint Online og innenfor G Suites. Dette øker fleksibiliteten til bedriftene, hvor man ut fra ambisjoner og lommebok kan velge å skreddersy sitt intranett fra grunnen av, basere seg på moduler eller kjøpe en komplett Out-of-the-box-løsning.

Elementært, kjære Watson?

Joda, IBM har nok blitt tatt litt på sengen av Microsoft og Google sin sterke satsing og nykommere som Slack og Facebook. Men nå som vi er på full fart inn i en ny type digital arbeidsplass, hvor vi får tilført nye elementer som kunstig intelligens, meldingstjenester, chatbots, Internet of Things, micro apps etc i høyt tempo, så har IBM fått ny sjanse. Ikke minst med Watson på laget. Men elementært, det er det nok ikke.