Fremtidens digitale betalingsløsninger formes nå
By: Morten Myrstad | Kategori: Digital Business

Jobber du med merkevarer, handel eller finans, gjelder det å følge med når Apple lanserer ny iPhone og smartklokke. Et nytt økosystem for mobil betaling og informasjonsdeling er nemlig i ferd med å vokse frem, som kommer til å påvirke handels- og betalingsløsningene også i Norge.

I sentrum av det nye økosystemet står Apple. En av nøklene er at iPhone 6 og den nye smartklokken fra Apple begge kommer til å ha installert en såkalt NFC-chip (NFC = Near Field Communication). Dette gjør det mulig for enheten å snakke med en betalingsterminal, og dermed få utført finansielle transaksjoner.

Tålmodig bygging av byggeklosser

Apple er på ingen måte først ute når det gjelder å satse på mobile betalingsløsninger, men selskapet har vært tålmodig og ventet på at tiden er moden. Underveis har selskapet skritt for skritt laget byggeklossene som skal til for å lansere fremtidens betalingstjeneste på mobil. Her er de viktigste:

Apple har allerede en sterk tilstedeværelse innenfor handel, med sine over 400 butikker verden over, men trolig ennå viktigere: Over 800 millioner kunder har lagt igjen sine kundedata på iTunes, og langt de fleste av dem er koblet med kundenes kredittkort. Ansettelsen av Angela Ahrendts som retail-ansvarlig i Apple (tidligere suksessrik toppsjef i Burberry), gir klare signaler om at retail-ambisjonene, inkludert både handel og e-handel, øker.

I 2012 lanserte Apple Passbook, en iOS-basert app som kan lagre boardingkort, kinobilletter, rabattkuponger, bonuskort og annet. Mange observatører så dette som en forsmak på hva som var i vente: en fremtidig mobil betalingsløsning.

Via lanseringen av iPhone 5 lanserte Apple sin fingerprint-teknologi, hvor eierens unike fingeravtrykk blir en unik identifikasjon av brukeren, enten brukeren bare skal åpne mobilen sin eller bruke den til transaksjoner.

Nye handelsvaner og forbruksmønstre

Gjennom iOS7 la Apple til rette for en såkalt iBeacon-teknologi, hvor det ved hjelp av lavenergi Bluetooth er mulig å sende innhold og meldinger til brukere som befinner seg i nærheten av en iBeacon-sender, eksempelvis på et kjøpesenter. Forutsetningen er at brukeren har gitt tilgang til å ta imot pushmeldinger via apper som brukeren har lastet ned. Både internasjonale kjøpesentre, butikker og fotballstadion har tatt i bruk og testet iBeacon det siste året, som også skaper nye trender innenfor butikk.

Ser du mønsteret og den langsiktige planen?

Med NFC-teknologi installert i den nye iPhone 6 og i smartklokker, tar Apple skrittet fullt ut. Hittil har nemlig Apple holdt tilbake når det gjelder å ta i bruk NFC-teknologi, som bl.a. Google og Samsung har støttet i lang tid.

Både handelskjeder og finansinstitusjoner er med

Du kommer imidlertid ikke langt med en kommuniserende chip, hvis du ikke har et økosystem som er villig til å investere i hele verdikjeden. Her gjelder det for Apple særlig å få med seg både finansinstitusjonene og handelskjedene.

Dette ser nå ut til å skje.

Kortselskapene American Express, Via og Mastercard er med som partnere.

Det ryktes at også store banker som bl.a. Citigroup, JP Morgan Chase og Bank of America vil støtte teknologien og betalingsløsningene.

På retail-siden er den amerikanske handelskjeden Nordstrøm med. Nordstrøm har også i vår gjort nye investeringer i sine Point of Sales-systemer (betalingsterminaler), som trolig er lagt til rette for Apple sine nye betalingsløsninger.

Også to store amerikanske apotekkjeder er nå om bord på Apple sitt NFC-tog.

Nye allianser, nye partnere og nye konkurrenter

Som allerede nevnt: Apple er på ingen måte først når det gjelder mobile betalingsløsninger, og heller ikke alene. Google, som lanserte Wallet allerede i 2011, kan nå komme til å få ny vind i seilene. Retail-kjedene tester ut egne betalingsløsninger, med eller uten Apple. PayPal akter ikke å sitte stille, men satser nå både på ecommerce og commerce. Både Facebook og Twitter tester ut Buy-knapper. Og i Asia har de mobile meldingstjenestene som WeChat, LINE og Kakao Talk allerede åpnet opp helt nye digitale handels- og betalingskanaler.

Blant de store spillerne kommer det selvsagt til å fremstå både vinnere og tapere, nye allianser og allianser som blir brutt. Men akkurat nå, med Asia og Apple som pådriverne.

Hva tror så du om norske merkevarer, handelsbedrifter eller finansinstitusjoner i forhold til denne utviklingen? En trussel – eller en mulighet?

The New Company er spesialister innen digital virksomhetsutvikling. Innsikt, strategier og løsninger innenfor Digital Transformation og digitalisering av bedrifter er et av våre sentrale tjenesteområder. For å få med deg løpende nyheter og innsikt kan du abonnere på vårt nyhetsbrev her, eller følge oss i sosiale medier: Linkedin, Facebook, Twitter, Google+.