Facebook vokser opp!
By: Håvard Brittmark | Kategori: Digital Workplace

Drøye ti år etter at Facebook tok Norge med storm har SoMe-giganten utviklet seg fra å være en innovativ og trendsettende aktør til å bli en av mange i markedet, og kanskje til og med en «has-been», spesielt blant den yngre målgruppen. Men dette er ikke nødvendigvis utelukkende negativt. Vi stiller oss spørsmålet om Facebook holder på å bli voksen.

Lavterkselverktøy 

For etter mange år på privatmarkedet tok Facebook steget inn i bedriftsmarkedet med «Facebook at Work» og videreutviklingen «Workplace by Facebook» (heretter Workplace). Vi har tidligere hatt en viss bekymring for at Workplace kun vil skape en ytterligere silo, og vi står fast ved at behovet for integrasjon på tvers av digitale verktøy er helt essensielt. På samme tid kan Workplace fungere som en lavterskelplattform på en reise mot bedre digital samhandling i mange organisasjoner. Det faktum at «alle» er kjent med brukergrensesnittet til Facebook gjør at opplæringsbehovet er tilnærmet ikke-eksisterende.

Likhetene 

Workplace er nemlig nesten identisk som vanlige Facebook, med den kjente newsfeeden som gir et snapshot av hva som rører seg i organisasjonen, grupper for enkel samhandling, og Messenger for chat og videosamtaler. Det er også mulig å danne grupper med samarbeidende selskaper som også har tatt i bruk Workplace.

Forskjellene 

Det som skiller Workplace fra moderplattformen er det faktum at brukerprofilen er koblet mot jobben, ikke mot brukerens private profil, og at det gjerne betales for aktive brukere og dermed ingen reklame (eller Candy Crush). I tillegg er det mulig å koble på løsninger som Office 365, Box og Google Drive. Og mens eierskapet av dataen på vanlige Facebook har vært kontroversiell vil organisasjonen eie alt innholdet selv med Workplace, men Datatilsynet råder samtidig bedrifter å sørge for å inngå klare avtaler med Facebook på dette området.

Unngå silobygging! 

Facebook sin utvikling fra privatmarkedet til det voksne bedriftsmarkedet har vært interessant å følge, og posisjonen som Goliat innen sosiale medier gjør at alles øyne vil være rettet mot selskapets fremtidige grep. Den lave terskelen for å ta Workplace i bruk har gjort at en rekke norske selskaper som Telenor og DnB har tatt plattformen i bruk. Vi mener Workplace kan ha en viktig rolle å spille i markedet, men som nevnt tidligere er det viktig å ikke ukritisk kaste seg på slik at Workplace ender opp med å bli en ny, digital silo.

The New Company er spesialister innen digital virksomhetsutvikling. Sosiale intranett som Workplace er et av våre sentrale tjenesteområder. Du kan bestille et uforpliktende webmøte her, hvor du kan velge tema og tidspunkt selv. For å få med deg løpende nyheter og innsikt kan du abonnere på vårt nyhetsbrev her, eller følge oss i sosiale medier: LinkedinFacebookTwitterGoogle+.