Blir en chatbot din nye bestevenn?
By: Håvard Brittmark | Kategori: Digital Workplace

Chatboter er kanskje noe du har et litt ambivalent forhold til, eller kanskje er til og med forholdet ikke-eksisterende? Chatboter er ikke noe nytt, men samtalebaserte brukergrensesnitt fikk sin renessanse da Apple lanserte Siri, og nå har Slack og de andre kanalbaserte samhandlingsverktøyene brakt dem til arbeidsplassen. Hva kan de hjelpe deg med? 

Gammelt nytt 
De av oss som tilbrakte tenårene våre på MSN Messenger på 2000-tallet husker kanskje boten SmarterChild som kunne svare deg på nesten alt. I Motherboards nostalgiske tilbakeblikk trekker de frem SmarterChilds unike personlighet som et av hovedpunktene. Dersom man for eksempel stilte SmarterChild spørsmålet om den noen gang sov, svarte den at «No, but I dream. I dream of a better world. A world where man and machine can coexist in peace and happiness.» Det fantes noen åpenbare begrensninger, men totalt sett var responstiden og underholdningsverdien mye bedre enn hva et Google-søk kunne skilte med. 

Effektivitet og enkelhet 
Nok mimring. Nye digitale verktøy har gjerne en målsetning om å bidra til en mer effektiv arbeidshverdag. Likevel er det ingen hemmelighet at det, på tross av mye fokus på brukervennlighet, kan være utfordrende å ta i bruk nye verktøy. Det er nettopp dette som skaper potensialet for å bevege seg fra grafiske til samtalebaserte brukergrensesnitt, rett og slett fordi at sistnevnte skaper en mer naturlig interaksjon med programmet. Først og fremst kan chatboter fungere som en livbøye som forhindrer deg fra å drukne i informasjon, men de kan også forenkle repetitive oppgaver basert på forhåndsprogrammerte regler og kunstig intelligens. Som nevnt i et tidligere innlegg kan @Meet-boten i Hangouts Chat hjelpe deg med møteplanlegging, og Hipmunk kan planlegge reisen for deg i både Slack og Microsoft Teams.  

En vei å gå 
Mens det ikke er noen tvil om at potensialet er stort, er det nok fortsatt en vei å gå. En undersøkelse om boter brukt i kundeservice fra chatbots.org viser at brukere er relativt lunkne til det dagens boter presterer. De oppleves fortsatt som ikke spesielt intelligente, og de sliter ofte med å forstå hva brukeren faktisk ønsker. I tillegg kreves det i dag at botene opererer i siloer. En master-bot som mestrer alle områder er rett og slett for teknisk krevende med dagens teknologi.  

Det finnes håp 
Samtidig er det fortsatt håp, og CMS WiRE trekker frem noen elementer som er viktige for at en bot skal fungere bra. Dette innebærer å integrere boten i den naturlige arbeidsflyten, skreddersy og skape bedre innhold, og sørge for at samtalen oppleves så menneskelig som mulig. På dette siste punktet kommer dette med personlighet inn, og her har kanskje dagens boter noe å lære fra en svunnen tid. For mens SmarterChild drømte om en bedre verden svarer Siri at «I don’t need much sleep, but it’s nice of you to ask», mens vår kjære Hipmunk kan fortelle at «Some things are just way over my head. Let's try travel questions, like: "Flights from HKG to CDG, 3/16 to 3/19".» 


The New Company er spesialister innen digital virksomhetsutvikling. Bruk av digitale verktøy på arbeidsplassen er et av våre sentrale tjenesteområder. Du kan bestille et uforpliktende webmøte her, hvor du kan velge tema og tidspunkt selv. For å få med deg løpende nyheter og innsikt kan du abonnere på vårt nyhetsbrev her, eller følge oss i sosiale medier: LinkedinFacebookTwitterGoogle+.